چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
کد مطلب : 111927
جالب است ۰

مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر لزوم کاهش آمار زایمان سزارین در این شهرستان گفت: حدود ۴۸ درصد از زایمان‌های ثبت شده در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه در سال گذشته به صورت سزارین بوده است.
 ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، فاطمه بهرامی پور روز چهارشنبه در نشست کمیته ترویج زایمان طبیعی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: شاخص زایمان به روش سزارین از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴۸.۷ در سال ۱۴۰۲ و سزارین نخست زا از ۴۳.۸۸ در سال ۱۴۰۱ به ۴۹.۱۷ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
وی با بیان اینکه زایمان به روش سزارین دارای عوارض متعدد است، ادامه داد: مزایای زایمان طبیعی بسیار بیشتر از سزارین است به همین دلیل تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول کاهش شاخص سزارین و افزایش شاخص زایمان طبیعی است.
مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: افزایش زایمان طبیعی، کاهش پنج درصدی سزارین به خصوص سزارین نخست زا و همچنین افزایش زایمان بی‌درد به میزان پنج درصد نسبت به سال گذشته از هدف گذاری‌های اساسی این دانشگاه در سال جاری است.
آمار زایمان در دزفول صعودی بود
بهرامی پور با بیان اینکه آمار زایمان در این شهرستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ صعودی بوده است، گفت: آماز زایمان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از هفت هزار و ۸۵۷ مورد در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار و ۱۷۴ مورد در سال گذشته افزایش ایفت.
وی تصریح کرد: تعداد مادران منتقل شده به اتاق عمل پس از زایمان در این دانشگاه ۰.۵۱ درصد است که نسبت به استاندارد کشوری با رقم ۰.۶۹ درصد، روند کاهشی داشته است.
مسوول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: درصد مادران منتقل شده به بخش مراقبت‌های ویژه سال گذشته در مراکز درمانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۰.۲۸ درصد بود که نسبت به استاندارد کشوری با ۱.۲۷ درصد، روند کاهشی داشته است.
به گزارش ایرنا، براساس مطالعات انجام شده خطر مرگ و میر مادران در سزارین هشت برابر زایمان طبیعی است اما با این وجود بسیاری از زنان باردار، عمل سزارین را ترجیح می‌دهند.
زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک و طبیعی است که سلامتی مادر و نوزاد در آن قابل توجه بوده و علاوه بر افزایش طول عمر مادر، هزینه آن نیز بسیار کمتر از سزارین خواهد بود.
خطر خونریزی، بالا بودن ‏میزان عفونت، ‏خطر پارگی روده، مشکلات گوارشی و ادراری و ‏خطر لخته شدن خون در پاها از عوارض سزارین است.

 
https://deyarkaroon.ir/vdcirzazyt1az32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما