شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد مطلب : 112000
جالب است ۰

مدیر کل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خوزستان گفت: بازارچه‌های مرزی زمینه‌ساز تسهیل مبادلات تجاری هستند که برای رونق این بازارچه‌ها اقدامات موثری در حال انجام است.
 ایرنا محمد امین مکوندی روز شنبه در حاشیه نمایشگاه اکسپو در محل نمایشگاه‌های دائمی بین المللی تهران بیان کرد: با توجه به ۲ مرز مشترک خوزستان با عراق، بازارچه های مرزی زمینه بسیار مناسبی را برای فعالیت بازرگانان در منطقه ایجاد کرده است.
وی استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استان را بسیار مورد تاکید استاندار خوزستان دانست و افزود: برای تقویت و تسهیل مبادلات تجاری بین خوزستان و کشور عراق تفاهم‌نامه‌ای بین این ۲ منطقه در نمایشگاه اکسپو منعقد خواهد شد.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خوزستان با اشاره به موانعی که بر سر راه تجار وجود دارد گفت: بسیاری از موانع به هماهنگی‌های لازم با کشور مقابل بستگی دارد و تلاش داریم تا این موانع برطرف شود.
وی با بیان اینکه تنوعی از توانمندی‌های صادراتی استان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است اظهار کرد: مرکز فرصت‌های سرمایه گذاری استان نیز با حضور در این نمایشگاه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان را معرفی می‌کند.
یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان معرفی شده است.
مکوندی با بیان اینکه استان تمهیدات لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه برای تسهیل در تجارت در این نمایشگاه دیده شده تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا با کشور افغانستان و یا منطقه اربیل کشور عراق نیز تفاهم نامه تسهیل امر تجارت منعقد شود.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خوزستان یکی از مشکلات در بازارچه‌های مرزی را نبود وحدت رویه دانست و ادامه داد: تلاش می‌شود تا هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با فعالیت بازارچه‌های مرزی بیشتر و بهتر شود
وی تاکید کرد: افزایش ساعت کاری پایانه‌های مرزی نیز در دستور کار استان است و دستگاه‌ها باید با بازرگانان زمان کاری خود را تطبیق دهند.
مکوندی با بیان اینکه در این نمایشگاه به معرفی زنجیره ارزش و صنایع جانبی ۲ حوزه شیلات و خرما پرداخته می‌شود اظهار کرد: در حوزه شیلات تاکید بر توسعه تولید و معرفی ماهی‌های گرمابی و خاویار است و کشورهای مورد هدف صادرات این محصول شامل آسیای صغیر، حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه و افغانستان هستند.
لزوم انجام مطالعات کارشناسی برای ایجاد واحد تولیدی
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان اظهار کرد: ایجاد فرآیند تولید باید با مطالعه کارشناسی انجام شود و پیش‌بینی حلقه‌های قبل و بعد از محصول انجام گیرد.
مکوندی گفت: اگر تولید در این مسیر انجام نشود تولید تا مسیری پیش می‌رود و در حلقه های بعدی با مشکل مواجه خواهد شد.
تدوین سند توسعه زنیجره خرما و آبزیان
وی اضافه کرد: ۲ زنجیره ارزشی اصلی و مهم شناسایی شده خوزستان خرما و شیلات با تاکید بر تولید ماهیان گرمابی است.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این ۲ حوزه با مطالعات کارشناسی بررسی و سند توسعه این ۲ محصول تدوین شد.
مکوندی شناسایی حلقه‌های ضعف و قوت این ۲ زنجیره را از جمله موارد مطالعه شده در این سند دانست و گفت: این سند کمک می‌کند که برای پوشش نقاط ضعف اقدامات موثر و مفیدی انجام شود.
وی ادامه داد: بر اساس این سند برنامه‌های آتی حوزه شیلات و توسعه نخیلات استان در حال برنامه‌ریزی است.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان با بیان اینکه تاکید اصلی در حوزه خرما برموضوع فرآوری و بازاریابی است توضیح داد: در حوزه شیلات حلقه‌های تولید نیز مورد هدف این سند قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: به ثمر رسیدن اهداف سند توسعه در این ۲ زنجیره توانمند کردن واحدهای تولیدی و یا هدایت منابع مالی در این ۲ بخش است.
مکوندی اضافه کرد: تعدادی از واحدهای راکد فرآوری خرما و شیلات در استان در همین راستا احیا و یا واحدهایی که پیشرفت خوبی داشتند بهره‌برداری شدند.
وی گفت: در گام دوم به سراغ باقی واحدهای تولیدی خواهیم رفت و توسعه صادرات در دستور کار است.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان ادامه داد: نمایشگاه، فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان است و تلاش می‌شود که در این نمایشگاه ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی با کشورهای همسایه و یا بازارهای جدید ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه اکسپو از امروز تا ۱۲ اردیبهشت ماه در نمایشگاه دائمی بین المللی تهران دایر است.
بر اساس گفته مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ۷۹ فرصت سرمایه‌گذاری استان در این نمایشگاه معرفی می‌شود.
https://deyarkaroon.ir/vdcbg5b8grhb8gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما