سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
کد مطلب : 112079
جالب است ۰

دیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان گفت: اجرای آسفالت در یک هزار و ۶۰۰ روستا با مساحتی بالغ بر پنج میلیون مترمربع، اقدام بی نظیر دولت سیزدهم برای ارتقاء وضعیت روستاهای این استان بوده است.
 ایرنا، مرتضی باوی دوشنبه شب در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا بخش مرکزی شهرستان دزفول در دانشگاه جدی شاپور این شهر، تاکید کرد: اقدامات دولت سیزدهم در توسعه و محرومیت زدایی از روستاهای خوزستان طی ۴۵ سال گذشته بی نظیر بوده است.
وی گفت: سه هزار و ۱۰۱ طرح روستایی شامل آسفالت معابر، خرید ماشین آلات، روشنایی معابر و احداث بوستان و انواع طرح‌های عمرانی سال گذشته در روستاهای خوزستان به بهره برداری رسید که اجرای این تعداد طی یک سال نشان از حجم بالای طرح‌های اجرا شده در روستاهای استان است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای تجهیز ناوگان ماشین آلات خدماتی و عمرانی روستاهای استان گفت: طی سه سال گذشته، ۱۷۰ خودروی خدماتی و عمرانی میان دهیاری‌های روستاهای خوزستان توزیع شده که در هیچ دوره‌ای این تعداد ماشین آلات به دهیاری‌های استان تحویل نشده است.
برای نخستین بار اعتبار آلایندگی به روستاهای خوزستان تخصیص داده شد
وی با بیان اینکه خوزستان دارای ۳۰ شهرستان، ۷۱ بخش، و چهار هزار و ۳۹ روستاست، گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر معادل ۲۵ درصد کل جمعیت خوزستان ساکن روستاها هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۷ روستای استان دارای شورای اسلامی است.
باوی شوراهای اسلامی شهر و روستا را رنگین کمانی از وحدت اقوام دانست و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا مظهر وحدت و همدلی میان اقوام مختلف برای مدیریت شهری و روستایی و پیشرفت کشور است.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب مردم هیچ دخالتی در اداره روستاها نداشتند، افزود: تشکیل شوراهای شهر و روستا با فرمان تاریخی امام راحل در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ موجب شد تا مردم در اداره روستا صاحب نقش شوند.
مدیرکل امور روستایی خوزستان افزود: با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به محرومیت زدایی در کشور و به ویژه استان خوزستان، برای نخستین بار اعتبارات آلایندگی به شهرها و روستاهای خوزستان تخصیص داده شد که سهم روستاهای خوزستان از این اعتبارات ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که به حساب روستاها واریز شده است.
اختصاص تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای کارآفرینی در روستاها
وی ایجاد اشتغال و کارآفرینی روستایی را از طرح‌های اولویت دار دولت سیزدهم دانست و ادامه داد: تمام کارآفزینان و کارفرمایان روستایی می‌توانند برای ایجاد شغل روستایی از تسهیلات تبصره ۱۸ با بهره چهار درصد، بازپرداخت چهار ساله و تنفس یکساله بهره مند شوند.
باوی گفت: هر کارآفرین روستایی می‌تواند با مراجعه به سامانه و بارگذاری اطلاعات مورد نیاز تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای فعال سازی کسب و کار روستایی اقدام کند.
نخستین اقامتگاه بوم گردی دهیاری‌های کشور در خوزستان ایجاد شد
باوی با بیان اینکه خوشه‌های کسب و کار روستایی در صنایع دستی و گردشگری خوزستان به تصویب رسیده است، افزود: اقدام‌های مهمی برای توسعه گردشگری روستایی در خوزستان انجام شده که ایجاد نخستین اقامت گاه بومگردی دهیاری‌های کشور در روستای آهنگران بهبهان یکی از این اقدام‌های مهم است.
مدیرکل امور روستایی خوزستان ادامه داد: شوراها و دهیاری‌های متقاضی احداث اقامتگاه بوم‌گردی در روستا می‌توانند با مراجعه به میراث فرهنگی و یا بخشداری‌ها درخواست خود را ثبت کنند تا مجوزهای لازم در کمترین زمان ممکن صادر شود.
وی بیمه را مهمترین مطالبه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست و گفت: تاکنون ردیف اعتباری برای تامین اجتماعی تعریف نشده است که با توجه به اعلام وزیر کشور، پیگیری برای تامین اعتبار مورد نیاز برای بیمه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا ادامه دارد که در صورت تحقق بخشی از مطالبه اعضای شوراهای اسلامی برطرف می‌شود.
۱۹۹ خانم عضو شوراهای روستایی خوزستان است
مدیرکل امور روستایی خوزستان با اشاره به ضرورت نقش آفرینی مردمی در اداره روستاها گفت: ۱۹۹ بانو عضو شوراهای اسلامی روستایی در خوزستان هستند که این مهم جلوه‌ای از نقش آفرینی بانوان در اداره روستاست.
وی با تاکید بر لزوم اهتمام جدی تر اعضای شوراهای اسلامی روستایی به اجرای طرح تکام افزود: طرح تکام مخفف توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه است که به طور جدی در دستور کار وزارت کشور است که با اجرای صحیح این طرح مدیریت مردم بر اداره روستا محقق می‌شود.
باوی با بیان اینکه خوزستان در سال گذشته رتبه اول کشوری در اجرای طرح تکام را کسب کرده است، ادامه داد: تمام شوراهای اسلامی روستایی موظف به ایجاد کمیته‌های و هیات‌های اندیشه ورز در روستاها در قالب طرح تکام هستند تا مردم در اداره روستا مشارکت فعال داشته باشند.
وی تسلط اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بر قوانین را ضروری دانست و گفت: بیشتر آرایی که در هیات‌های حل اختلاف شهرستان و استان صادر می‌شود ناشی از جهل اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به قانون و وظایف ذاتی شوراهاست.
شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی خواست و اراده مردم هستند
امام جمعه دزفول نیز در این همایش در سخنانی کوتاه، شوراهای اسلامی شهر و روستا را تجلی خواست و اراده مردم دانست و گفت: اعضای شوراها باید با عقلانیت و به کار گیری همه ظرفیت‌های علمی، کارشناسی و نخبگانی تصمیمات درست برای گره گشایی از مشکلات اخذ کند.
حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور با تاکید بر لزوم کار شبانه روزی برای خدمت به مردم ادامه داد: انتظار از شوراهای اسلامی شهر و روستا بهره گیری از زمان باقی مانده مسوولیت برای خدمت به مردم و گره گشایی از مسایل است.
وی افزود: عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به گونه‌ای باشد که در سنجش عملکرد آنها در پایان مسوولیت توسط افکار عمومی نمره قبولی بگیرند.
بهره گیری از ظرفیت مردم برای تحول در روستاها ضروری است
بخشدار مرکزی دزفول نیز در این همایش بهره گیری از ظرفیت مردم برای تحول در روستاها را ضروری دانست و گفت: شوراها مظهر نقش آفرینی مردم در حاکمیت و مدیریت شهری و روستایی در راستای رفع مشکلات و مسایل مبتلا به است.
ابوذر بیدلی با اشاره به نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در تحقق مردمی سازی اقتصاد و شعار امسال افزود: جهش تولید با مشارکت مردمی به معنای بسترسازی برای حضور و نقش آفرینی مردم در عرصه مهم اقتصاد، تولید و اشتغال است.
وی با تاکید بر لزوم بهره گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا از زمان باقی مانده مسوولیت برای خدمت به مردم ادامه داد: توصیه به اعضای شوراها این است که در فرصت باقیمانده با افزایش تلاش، در راستای خدمت به مردم و ایجاد رضایتمندی عمومی گام برداند.
اتحاد اعضا لازمه موفقیت شوراهاست
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی دزفول نیز در این همایش، انسجام و اتحاد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را لازمه موفقیت شوراها دانست و گفت: شورایی که درگیر اختلافات داخلی باشد، نمی‌تواند خدمت گذاری برای مردم باشد.
نورعلی خیری با تاکید بر لزوم پاسخگویی دستگاه‌ها به نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: پرهیز از اختلاف‌ها، تقویت اسنجام داخلی و بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی زمینه ساز حل مشکلات در شهرها و روستاهاست.
وی افزایش آگاهی و تسلط اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بر قوانین را مورد تاکید قرار داد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی ضرورتی مهم در ارتقاء سطح دانش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
خیری بیمه را یکی از مهمترین دغدغه‌های اعضای شوراها دانست و بیان کرد: بیمه اعضای شوراها با وجود تصریح قانون، تاکنون عملیاتی نشده است که پیگیری دولت برای حل این موضوع مورد انتظار است.
به گزارش ایرنا، جمعیت شهرستان دزفول با روندی رو به افزایش براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ بالغ بر ۴۴۵ هزار نفر، سی‌امین شهرستان پرجمعیت کشور و دومین شهرستان پرجمعیت خوزستان است.
شهرستان دزفول دارای چهار بخش مرکزی، چغامیش، سردشت و شهیون و ۱۲ شهر است. شهرهای صفی آباد، شمس آباد، حمزه، میانرود، امام، سالند، دزفول، سیاه منصور، چغامیش، شهیون، منتظران و جندی شاپور شهرهای تابعه شهرستان دزفول هستند.
نهم اردیبشهت ماه ۱۳۵۸ با دستور حضرت امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، آیین نامه اجرایی قانون شوراها برای اداره امور مملکت توسط مردم تهیه و تنظیم شد و به همین مناسبت نهم اردیبهشت ماه به نام روز شوراها در تقوی رسمی جمهوری اسلامی نامگذاری شده است.
به دلایل مختلف از جمله هشت سال جنگ تحمیلی، تشکیل نخستین دوره شوراها با تاخیر مواجه شدو سرانجام در سال ۱۳۷۸ نخستین دوره شوراهای اسلامی در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.
https://deyarkaroon.ir/vdchqinzw23nzvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما