سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کد مطلب : 112293
جالب است ۰
سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: ۳۰۶ هزار و ۳۶۷ کودک سه تا ۶ ساله با هدف پیشگیری از تنبلی چشم توسط غربالگران آموزش دیده سال گذشته مورد معاینات بینایی قرار گرفتند.
صادق خجسته روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که عارضه تنبلی چشم یکی از بیماری‌های تهدیدکننده سلامت بینایی محسوب می‌شود بیان کرد: در این راستا برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ ساله با هدف پیشگیری از اختلالات بینایی به ویژه آمبلیوپی همه ساله از ابتدای اردیبهشت ماه توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور و به تبع آن در استان خوزستان اجرا می‌شود.
وی افزود: تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید است و به عنوان شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان شناخته می‌شود که این عارضه در صورت شناسایی و درمان به موقع قابل درمان است.
سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان ادامه داد: در صورت تشخیص تنبلی چشم در کودکان و درمان آن، فرآیند درمان چشم می‌تواند به صورت کامل صورت گیرد بنابراین بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر پنج سالگی است و هرچه درمان چشم تنبل به عقب بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح در مراکز زیر نظر بهزیستی اجرا می‌شود اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۳۲ کودک جهت انجام معاینات تشخیصی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند و از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۳ کودک آمبلیوپی شناسایی شدند.
خجسته اظهار کرد: برنامه پیشگیری هر ساله تا پایان اسفند ماه دریک هزار و ۹۵ پایگاه دائمی و سیار تحت نظارت سازمان بهزیستی اجرا می‌شود که آدرس پایگاه‌های دائمی در سایت سازمان بهزیستی خوزستان به آدرس www.behzisty-khz.ir بارگزاری شده است.
وی انجام معاینات بینایی کودکان در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای روستاییان و خانواده‌های کم بضاعت و مدد جویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را به صورت رایگان عنوان کرد و گفت: در این برنامه ۶۲۳ غربالگر آموزش دیده ،۴۳ بینایی سنج و ۱۵ چشم پزشک با سازمان بهزیستی خوزستان همکاری مستمر دارند.
سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان خاطر نشان کرد: وضعیت بینایی تمامی کودکان آمبلیوپی شناسایی شده تا سن ۱۰ سالگی توسط سازمان بهزیستی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز کودک به عینک لیست افراد نیازمند به دریافت کمک هزینه خرید به بنیاد ۱۵ خرداد جهت واریز به حساب سرپرست آن خانواده ارسال می‌شود.

 
https://deyarkaroon.ir/vdcf10dymw6dy0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما