پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : 111941
جالب است ۰
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: ۲۸۴ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان مورد مبارزه با آفات قرار گرفت.
ناجی شهیب‌زاده چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از وظایف مهم مدیریت کشاورزی ارائه روش‌های کنترلی و حفاظتی و راهنمایی و انتخاب بهترین روش و پیش آگاهی عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی است و انجام این کارها در بالا بردن راندمان تولید بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محصولات پائیزه و استراتژیک استان خوزستان گندم است افزود: همه ساله با شروع فصل کاشت اقدامات اولیه از ضدعفونی بذور برای رعایت بهداشت بذر و جلوگیری از بیماری‌های بذرزاد شروع می.شود و تا پایان برداشت و ضدعفونی کمباین‌ها برای جلوگیری از انتقال عوامل زیان رسان به مزار استان انجام می‌گردد.
وی گفت: در این راستا با تشکیل اکیپ‌های شبکه مراقبت محصولات کشاورزی در شهرستان‌های استان به پایش و کنترل عوامل زیان رسان اقدام شده است.
مدیر حفاظت نباتات کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه علف‌های هرز در رقابت با گیاه گندم در جذب آب، مواد غذایی، نور و محدود کردن جا برای گندم خسارت کمی و کیفی به محصول وارد می‌کنند، یکی از مهمترین راه‌های افزایش راندمان تولید، مبارزه به موقع با علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع است که در صورت کنترل نکردن صحیح و اصولی می‌تواند تولید گندم را به عنوان یک محصول استراتژیک به نحو چشمگیری کاهش دهد.
شهیب زاده اظهار کرد: در سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۶۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا توام، در کشت‌های آبی و دیم گندم استان صورت گرفته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به شرایط اقلیمی امسال که زمینه را برای شیوع و گسترش بیماریهای قارچی گندم مانند زنگ زرد، سپتوریوز و ... فراهم کرده بود، به ضرورت و موفق بودن ترویج پیشگیری و کاهش خسارت بیماریهای گندم اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی بر علیه زنگ زرد مورد پیشگیری قرار گرفته و با کانون کوبی و مبارزه لکه‌ای توسط کشاورزان موفق به مهار بیماری‌های برگی علی الخصوص بیماری زنگ زرد گندم و جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری در مزارع استان شدیم.
شهیب‌زاده گفت: در ۲۴ هزار هکتار از مزارع گندم مبارزه با زنگ زرد صورت گرفته و در هشت هزار هکتار مبارزه با سپتوریوز که بصورت مبارزه لکه‌ای و کانون کوبی بوده است.
وی از مبارزه ۲۴۸ هزار هکتاری بر علیه آفات گندم خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۱۰۱ هزار هکتار مبارزه با مینوز و ۹۵ هزار هکتار مبارزه با شته در اراضی گندم کاری صورت گرفته است.
وی افزود: با پیگیری‌ها و بازدیدهای صورت گرفته در قالب شبکه مراقبت و نیز با تاکید بر دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات و توصیه‌های مراکز تحقیقاتی استان و هماهنگی‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی و اصول پیش آگاهی خوشبختانه سال جاری با وجود مهیا بودن شرایط برای ظهور و بروز بیماری‌ها این عوامل زیان رسان کاملا تحت کنترل قرار گرفتند.
استان خوزستان حدود ۲۰ درصد مواد غذایی کشور را تولید می‌کند.

 
https://deyarkaroon.ir/vdceez8zzjh8zoi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما