پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : 46127
دياركارون ازمشكلات دانشجويان آزاد گزارش مي دهد؛

برشي ازمشكلات دانشجويي

جالب است ۰
برشي ازمشكلات دانشجويي
وقتي كه واردبه دانشگاه مي شويم مدام اين دغدغه را داريم كه هر چه زودتر پذيرفته شويم تا بتوانيم در رشته تحصيلي مورد نظرمان درس بخوانيم و مدرك بگيريم اما پذيرفته شدن آن روي سكه اي هم دارد.

به گزارش دياركارون،دانشجو يعني قشر عظيمي از جامعه كه با درك وفهم صحيح از معضلات و مسائل اجتماعي و محيط دانشگاهي گاه در نقش تحكيم‌كننده نظام‌ نقش ايفا مي‌كند و گاه بستري متلاطم و جوشان در برابر نظام سياسي و تهديدي جدي براي نظم و امنيت به ويژه در ابعاد سياسي آن مي‌باشد. به همين دليل در راستاي دستيابي به ابزارهاي مهار و كنترل خشونت‌هاي نهفته و آشكار و آسيب ها و جرايم ناشي از بحران‌هاي دانشجويي، شناخت زمينه‌هاي بحران زايي چنين محيطي لازم و ضروري مي باشد، مضافاً اينكه در عرصه دانشگاه تنش و بحران‌هاي كوچك و محدود نيز بعضاً پتانسيل تبديل شدن به يك بحران بزرگ و ملي را خواهد داشت، از اين رو مهار و كنترل آن از آگاهي، پيچيدگي و ظرافت خاص برخوردار مي باشد. بيشتر جمعيت دانشگاه هاي آزاد را دانشجويان  بومي تشكيل مي دهد كه اين دانشجويان نيازمند امكانات خوابگاهي، تغذيه اي و رفاهي هستند چراكه تحقق صحيح و به موقع اين امكانات مي تواند نقش بسزايي در روند توسعه علمي و آموزشي كشور داشته باشد اما اكنون اين افراد در دانشگاه ها با مشكلاتي متعدد صنفي مواجه هستند.
قشر دانشجو در همه‌جاي دنيا يك قشر تاثيرگزار بوده ؛ چرا كه هم داراي انرژي جواني هستند و هم داراي تفكر، به همين دليل بسياري از كشورها براي اين قشر امتيازات ويژه اي در نظر مي‌گيرند؛ از اين رو تصميم گرفتيم به سراغ دانشجويان آزاد برويم و به روايت دانشجويانش قلم بزنيم.


فاطمه عليدادي ،يكي از دانشجويان معترض خوابگاهي دانشگاه آزاد در اين باره مي گويد: متاسفانه در مدتي كه به خوابگاه آمده ايم با وضع آشفته و به هم ريخته اي مواجه هستيم و براي ما جاي سوال دارد كه چرا مسئولين از تعطيلات تابستان براي انجام تعميرات خوابگاه ها استفاده نكرده اند؟! البته مسئولين به توجيه دانشجويان براي حل مشكلات بسنده مي كنند و نمايندگان شوراي صنفي نيز تمام مشكلات جدي را رها و خودشان را مشغول كارهاي بي مورد و غير ضروري كرده اند.


عليدادي نيز به توضيح برخي از مشكلات مي پردازد و مي گويد: چندين بار به نمايندگي دانشجويان، به مسئولين دانشگاه اعتراض كرده ام كه وضعيت بهداشتي دانشگاه مناسب نيست، اما آن ها به اين مشكلات رسيدگي نكردند. مسئولين ما حاضرند سالانه براي مسائل بيهوده و غيرضروري خرج هاي ميليوني كنند؛ اما اصلا به وضعيت بد سرويس هاي بهداشتي، مخصوصا سرويس هاي بهداشتي خواهران در ساختمان هاي دانشگاه توجه نمي كنند.

وي مي افزايد: در حال حاضر سه ساختمان در دانشگاه وجود دارد كه دو ساختمان آن اصلا سرويس بهداشتي ندارند و اگر هم سرويس داشته باشند، مخصوص اساتيد است، ساختمان ديگر آن نيز سرويس بهداشتي دارد؛ اما وضعيت مناسبي از نظر بهداشتي ندارد؛ هميشه كثيف است و شيرآب ها فرسوده هستند و آيينه هاي آن شكسته و خطرناك هستند و بايد گفت كه واقعا اين وضعيت در شان دانشجو نيست!

دانشجوي ديگري در اعتراض به بخش فرهنگي اين دانشگاه توضيح مي دهد: در دانشگاه ها، معاونت فرهنگي از عوامل اصلي طرح هاي اجرايي است اما معاونت فرهنگي دانشگاه ، مدت زيادي است كه عملكرد ضعيفي را به نمايش گذاشته و در وظايف خود كوتاهي و سهل انگاري مي كند؛ اين در حالي است كه معاونت فرهنگي تمامي دانشگاه ها، عملكردي بسيار نوين در برگزاري برنامه ها، جشن ها و مراسمات متنوع، دارندوما از وضعيت موجود رضايت نداريم و خواستار تغيير اين رويه هستيم. چرا مسئولان ناظر اقدامات لازم براي بهبود اين اوضاع را انجام نمي دهند؟
 
مرتضي محمدي  مي گويد: بارها براي اجاره زمين به مسئولان دانشگاه مراجعه كرده ايم؛ اما گويا بدون رانت و رابطه، دست هيچ دانشجويي به كشاورزي اصولي و صحيح، آن هم در محوطه دانشگاه نمي رسد. با وجود اين، بايد بگويم كه چه چيزي مانع واگذاري زمين به دانشجويان و ايجاد فرصت شغلي و آموزشي درست برايشان شده است؟ جز اين است كه دانشگاه جاييست براي كسب مهارت و پرورش نسل هاي آينده جهت اشتغالزايي؟

دانشجوي ديگري با اشاره به وضعيت غذا، و گرانفروشي بوفه هاي دانشگاه مي گويد: با توجه به اينكه قيمت غذاي دانشجويي ۱۸ درصد افزايش يافته؛ اما متاسفانه كيفيت آن پايين آمده و بوفه هاي دانشجويي ، غذايي ساده را با چند برابر قيمت به دانشجوها مي فروشند.

رقيه موسوي نصرباابراز نارضيتي گفت:متاسفانه دانشگاه‌هاي ايران به دليل عدم ارتباط با صنعت، درآمدزايي لازم را ندارند و لذا ترجيح مي‌دهند اعضاي هيئت علمي را فقط براي تدريس در اختيار داشته باشند در حاليكه در بسياري از دانشگاه‌هاي معمولي در اروپا و آمريكا، يك تيم تحقيقاتي بهينه‌سازي شامل بيش از بيست عضو هيئت علمي با تخصص‌هاي مشترك و مختلف است. براي اين كار نيز لازم است حركت جدي توسط دانشگاه‌ها و صنايع صورت گيرد. اين امر در دوره كنوني كه ايران تحت تحريم‌هاي مختلف است، بسيار موثر است.

وي ادامه داد:زماني كه درباره قانون بحث مي‌كنيم، بايد اين نكته را مدنظر داشته باشيم كه حكومت ايران نيز در برابر ملت وظايفي دارد كه در قانون اساسي ذكر شده است. ملت هم در مقابل حكومت وظايف و تعهداتي دارد اما چند درصد از تعهدات عملي شده‌اند؟
فكري به حال بيكاري دانشجويان دكتري كرده‌اند؟ اگر فكري كرده‌اند، خب من بايد به خاطر كارم پاسخگو باشم.
شما حتما مي‌دانيد كه چندين خلاء حول يك آدم تحصيل‌كرده وجود دارد. اگر شما عوامل مختلف را كنار هم قرار دهيد، مي‌بينيد كه كار ما بسيار شرافت‌مندانه است.
اصلا بايد به ما پايان‌نامه‌نويس‌ها مدال هم بدهند!

رقيه موسوي نصرتاييدكرد:يكي از مشكلات ما اين است كه دانشجويان سرمان را كلاه مي‌گذارند. مثلا سه فصل از كار پايان‌نامه‌شان را كه انجام مي‌دهيم تا به استادشان نشان دهند، ديگر پيدايشان نمي‌شود و مي‌گويند پايان‌نامه بد بود و استاد راهنما كارمان را قبول نكرد. بعد كلي با ما دعوا مي‌كنند و پولمان را نمي‌دهند؛ در صورتي كه خيلي‌هايشان دروغ مي‌گويند.

وي با بيان اينكه تعداد اتوبوس‌هايي كه به دانشگاه مي‌روند كم است، خاطرنشان كرد: به دليل اينكه اين اتوبوس تنها براي دانشجويان نيست و افراد ديگر هم از آن استفاده مي‌كنند، باعث مي‌شود تا شلوغي اتوبوس سختي راه را دو چندان كند

رقيه در پايان آهي از ته دل كشيد و با بيان اينكه شهريه‌هايي كه به اسم ثابت پرداخت مي‌شود، در واقع شهريه‌هاي متغيري است كه هر ترم تغيير مي‌كند، خاطرنشان كرد: شهريه‌هاي دانشگاه در دو مرحله گرفته مي‌شود در مرحله اول شهريه ثابت اما متغير است كه پيش از انتخاب واحد گرفته مي‌شود و در مرحله دوم شهريه متغير است كه پيش از امتحانات گرفته مي‌شوند و اين باعث شده است تا دانشجويان به دليل نپرداختن شهريه نه مي‌توانند انتخاب واحد كنند و نه امتحان بدهند.

اميدبلاغي دانشجوي كارشناسي  مديريت، شاغل در بخش دولتي:قطعا هدف همه افراد از تحصيلات دانشگاهي، بالا بردن امكان اشتغال بهتر و پايدار تر است وبا توجه به محدوديت سيستم دولتي در ايجاد اشتغال براي جامعه رو به رشد جوانان جوياي كار ، اين مهم مستلزم كسب مهارت كار آفريني و ايجاد توانايي در كسب و كار در بازار آزاد است، ودر اين بين تحقيقات علمي و البته ايجاد رفاه نسبي جهت دانشجو مي‌تواند در رشد اين موضوع موثر باشد.

وي ادامه داد:اما در سالهاي اخير به‌دليل كاهش ورودي دانشگاه‌ها از يك سو و وضعيت نا مساعد اقتصادي در اين چند سال اخير، به‌خصوص دانشگاه آزاد كه جهت تامين هزينه هاي خود به شهريه هاي دانشجويي وابسته بوده‌اند، سبب فشار مالي به دانشگاه گرديده و البته جهت جلوگيري از كاهش كيفيت آموزشي بعضا مسائل رفاهي كاركنان و البته دانشجويان تحت الشعاع صرفه جويي هزينه ها بوده است.هرچند دانشگاه توانسته با زير ساختي كه از قبل داشته‌است كمي اين موضوع را پوشش دهد.

جاوديان دانشجوي حسابداري:عدم تعامل دانشگاه با بازار كار بصورت هدفمند ووضعيت نامساعد اشتغال و كار و مبهم بودن اشتغال آينده بسياري از دانشجويان را دلسرد و بدون انگيزه نموده است.

وي همچنين گفت:تاثير كاهش دانشجو يان را مي‌توان در امور رفاهي دانشجويان مشاهده نمود هرچند به نسبت برخي مراكز آموزشي ديگر امكانات بهتر است اما گاهي دانشجويان به‌خصوص غير بومي در ساعات استراحت بين كلاسها به‌دليل نبود محل مختص استراحت از فضاي راهرو، سالن مطالعه و بعضا مسجد استفاده مي‌كنند كه گاهي باعث ايجاد مزاحمت جهت ديگردانشجويان مي‌گردد.

مريم قرباني يكي از دانشجوهاي مكانيك گفت: امكانات فني و علمي مركز در حد يك مركز آموزشي علمي و كاربردي نيست و سطح علمي دانشگاه را كاهش داده است.فضاي سبز دانشگاه مناسب استراحت دانشجويان نيست و جهت استراحت، امكانات رفاهي مناسب مانند:بوفه، كافي نت و سالن قرائت خانه و سالن اجتماعات نداريم.و در مواردي هم كه با ساير مراكز فني و حرفه اي تفاهم نامه آموزشي داشته‌ايم به‌دليل نداشتن مواد اوليه و قطعه عملا كلاسها مثمر ثمر نبوده است.

وهاب چندكاري،دانشجوي رشته تربيت بدني امكانات رشته تربيت بدني و همچنين ورزش تفريحي دانشجويان مناسب نيست و گاها از سالنهاي ديگر ارگانها و اسفاده مي‌شود.
يكي از مشكلات رفاهي دانشجويان اين موضوع است كه مراسم مذهبي و مناسبتي آنگونه كه بايد بر گزار نمي‌شود و عملا سالن مناسب اين امر هم در دانشگاه موجود نيست.

آقاي مازيارطرفيمشكل عمده دانشگاه تغيير مداوم و مستمر مسئولين و سر پرستهاي دانشگاه مي‌باشد كه باعث شده يا بر نامه منسجمي نداشته باشند و يا فرصت اجراي اين برنامه ها پيدانشود

دانشجويان اين مركز آموزشي در مورد وضعيت علمي و رفاهي اين مركز اينگونه بيان كردند:ح-ت:دانشجوي رشته معماري، بزرگترين مشكل دانشگاه جدا بودن خوابگاه از محيط آموزشي دانشگاه و همينطور واقع شدن اين مركز آموزشي در منطقه غير مسكوني است كه با توجه به اينكه اين مركز مختص خواهران است مشكلات زيادي در رفت و آمد دانشجويان از خوابگاه تا آموزشكده براي آنها ايجاد نموده است، البته با تدابير مدير جديد مركز و حضور برخي مسئولين شهرستان اين مشكل تا حدود زيادي كاهش يافته، ولي در شان يك شهر با پيشينه مذهبي نيست كه مسئولين عالي شهرصرفا جهت رفع مشكل تردد دانشجويان بخواهند در دانشگاه حضور يابند.

اشاره پاياني

به هرحال موارد مشابه در خصوص مشكلات در دانشگاه‌ها و نگاه‎هاي سليقه‌اي و البته سياسي در دانشگاه بسيار زياد است اما موضوع اين است كه با وجود اعتراض‌ها و انتقادها در اين باره آيا مسئولان قصد انجام اقدام عملي دارند؟ تا چه زمان ايجاد محدوديت تحصيلي براي برخي دانشجويان به دليل مواضع و فعاليت‌هاي سياسي ادامه خواهد داشت؟ آيا مسئولان دانشگاه‌ها با وجود هزينه‌هاي سنگيني كه از دانشجويان دريافت مي‌كنند قصد بهبود شرايط خوابگاه‌ها و غذاي دانشگاه را ندارند؟ آيا همچنان بايد جاي خالي اساتيد قابلي كه بنا به دلايلي مختلف با محدوديت يا حتي ممنوعيت تدريس مواجه هستند، احساس شود و صرفا برخي به واسطه زد و بند ها و روابط وارد هيات علمي دانشگاه‌ها شوند؟!
 
https://deyarkaroon.ir/vdcjavex.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما