يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : 46058
دياركارون گزارش مي دهد؛

توليد ملي درگير و دار اما و اگر ها

جالب است ۰
توليد ملي درگير و دار اما و اگر ها
 حرف دولت در حمايت از توليد با سياست هايش يكي نيست در حالي كه دولت دوازدهم سياست حمايت از توليد ملي را در پيش گرفته اما حقايق چنين چيزي را نشان نمي دهد و بخشنامه ها و قوانين دست و پا گير زنجير به پاي توليد بسته است

به گزارش دياركارون، هر چند اين روزها بحث حمايت از توليد ملي با بحث حمايت از خريد كالاي ايراني گره خورده و سياست‌گذاران تلاش دارند با ايجاد يك فضاي همدلي شرايط را براي خريد كالاي ايراني فراهم كنند؛ اما نوع نگاه دولت به بحث حمايت و سياست‌گذاري در بخش توليد نشان مي‌دهد كه پيگيري اين سياست مانند گذشته نمي‌تواند راهگشا باشد.
اگر تلاش داريم كه توليد ملي رونق بگيرد، بايد شرايط را براي فعاليت بخش خصوصي واقعي فراهم كنيم تا بتواند در زمينه‌هاي توليدي داراي مزيت فعاليت كند و با نگاه صادرات‌محور بتواند زمينه‌ساز رشد اقتصادي كشور شود.
در حال حاضر بخش خصوصي با مشكلات بسياري از جمله تأمين نقدينگي، قوانين ماليات و بيمه و تأمين اجتماعي، قيمت‌گذاري دولتي، رقابت با ساختار دولتي، عدم توازن در زنجيره‌ تأمين، عدم تأمين مناسب مواد اوليه، عدم ثبات قوانين و مقررات مواجه است.
از سوي ديگر ناهماهنگي در تيم اقتصادي دولت به خصوص در ميان وزارتخانه‌هاي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت نيز بر حجم مشكلات بخش خصوصي افزوده است.

در برخي از خانواده‌ها علاوه بر چند جوان بيكار، پدر خانواده يا سرپرست آن خانواده هم بيكار است! اكنون براساس برخي آمارهاي اعلامي، فقط حدود ۵/۴ ميليون نفر جوان تحصيلكرده بيكار در كشور وجود دارد. متأسفانه روز به روز بر اين لشكر بيكاران هم اضافه مي‌شود. بيكاري يعني فقر، بيكاري يعني رشد آسيب‌هاي اجتماعي و بيكاري يعني پديدآيي مجموعه‌اي از مشكلات در حوزه‌هاي گوناگون كه نمي‌توان روي آنها چشم پوشيد. ريشه اين بيكاري در ركود اقتصادي و نبود رونق در فضاي كسب و كار است،هم‌اكنون زمان آن است كه مسئولان بگويند هر كدام در حوزه مسئوليتي خود چه برنامه‌ريزي براي حمايت از توليد ملي و سرمايه ايراني خواهند كرد و بر پايه همان برنامه در آخر سال مورد ارزيابي قرار گيرند.  مسئولان اكنون بايد به مردم بگويند، چه طرح‌هايي را براي اين رويكرد اقتصادي مورد نياز طراحي كرده‌اند و تا چه اندازه اين برنامه‌ها در پايان سال تحقق خواهد يافت و ادامه آن را در سال‌هاي بعدي دنبال كنند.

معاون هماهنگي اموراقتصادي وتوسعه منابع استاندارخوزستان درگفت وگو،دياركارون دررابطه باشعارسال بيان كرد: متأسفانه در كشورما زمانيكه يك توليد كننده بازار خوبي پيدا كرد، معمولا كيفيت كالاي خود را كاهش مي دهد در صورتي كه  در  اغلب  كشورها پس از استقبال مردم، بخشي از درآمدهاي كـسب شده صرف تحقيق و توسعه مي شود تا كيفيت كالا بالا برود.

بحريني مقدم همچنين عنوان كرد: تحقق شعار حمايت از كالاي ايراني در گرو وظيفه شناسي هر سه قوه و مردم عزيزمان است.

وي ادامه داد: براي عملياتي كردن اين شعار لازم است دولت با فراهم كردن زيرساخت‌ها و بستر توسعه متوازن در كشور، سرمايه گذاري را تسهيل كنند و توليد و اشتغال زائي را شكل دهد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي نيز بايد تلاش كند شرايط و الزامات مرتبط با شعار سال را با همراهي دولت از طريق تصويب  قوانين مرتبط با اين موضوع  فراهم كند.

معاون اموراقتصادي خاطرنشان كرد: توليد كنندگان هم بايد تلاش كنند با توليد كالاي مرغوب مردم را تشويق به خريد كالاي ايراني كنند در اين راستا رسانه ها از جمله صدا و سيما هم تاثير گذار هستند

حمايت از سرمايه در صورت  فرهنگ شدن خريد كالاي داخلي محقق مي شود

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيدچمران، نيز درباره تقويت فرهنگ استفاده از محصولات داخلي در گفتگو با دياركارون مي گويد: رسالت فعالان فرهنگي در عرصه توليد ملي بسيار حائز اهميت است، اين گروه بايد با فرهنگ سازي درست در جامعه مردم را از مصرف گرايي و الگو برداري از اسراف كاران منع كرده و به خريد كالاهاي ملي تشويق و ترغيب كنند.

دكترسيدحبيب موسوي جهرمي ادامه مي دهد: تا خريد كالاي داخلي براي مردم فرهنگ نشود حمايت از سرمايه نيز راه به جايي نخواهد برد، و تحقق شعار امسال مبني بر حمايت از كار، توليد و سرمايه ايراني نيز مستلزم اين فرهنگ سازي است.

وي تاكيد مي كند: در جامعه ما تنها افراد اندكي تمايل به خريد كالاهاي خارجي دارند كه اغلب براي خودنمايي اقدام به اين كار مي كنند و ما بايد مراقب باشيم كه اين طيف الگو و نماد ساير افراد جامعه قرار نگيرند و رسالت اين امر بر مروجان ديني و فرهنگي است.


عضوهيت علمي دانشگاه شهيدچمران تاكيد كرد: براي حمايت از توليد ملي بايد همه ابزارها و ساز و كارهاي لازم در جهت توليد ملي و افزايش روحيه و هويت ملي بسيج شود و كليه دستگاه‌هاي فرهنگ‌ساز مثل وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد تلاش بيشتري كنند تا انگيزه خانواده‌ها براي مصرف كالاي ايراني بالا رود حتي بايد برنامه‌ريزي درسي كرده و از طريق دروس مدرسه‌اي براي آموزش اين مسئله اقدام كند.

وي اذعان كرد:صدا و سيما و ساير رسانه‌ها نيز با تشريح ابعاد آثار و بركات مستقيم و غيرمستقيم حمايت از كالاي ايراني در جهت افزايش انگيزه شهروندان ايراني گام‌هاي اساسي‌تر بردارند.

موسوي جهرمي خاطرنشان كرد: در كنار اقدامات فرهنگي، توليدكنندگان بايد به دو مسئله جدي و اساسي توجه داشته باشند. اول اينكه كيفيت توليدات‌شان را بايد ارتقاء دهند. اگر محصولات ايراني، كيفيت نداشته باشند نمي‌توانند سهمي از بازار مصرف داخلي به دست بياورند و دوم اينكه قيمت مصرف‌كننده بايد در سطحي باشد كه وقتي شهروند ايراني اين كالا را در كنار كالاي مشابه خارجي قرار مي‌دهد و مقايسه مي‌كند، تمايل به خريد آن پيدا كند.

وي اظهاركرد: وقتي مردم اشتغالي را كه ناشي از خريد كالاي ايراني ايجاد مي‌شود، حس كنند، بي‌ترديد حمايت بيشتري از كالاي ايراني خواهند كرد و به شكلي در همه آحاد جامعه يك نوع جريان فكري و فرهنگي براي خريد كالاي با كيفيت ايراني شكل خواهد گرفت.


وي ادامه داد: بسياري از مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي ما تابع مسائل اقتصادي است و قصد دشمن اين است كه از سمت اقتصاد به كشور ضربه بزند.

وي تصريح كرد: بسياري از مسائل اقتصادي ما مربوط به درون كشور است و بايد از توليدات داخلي حمايت شود، تاكيد كرد: نياز به حمايت از توليدات داخل داريم كه استعداد و قابليت آن هم وجود دارد، همه كشورها اين كار را انجام مي‌دهند و يكي از اصول خودكفايي توجه به توليد ملي است.

عضوهيت علمي دانشگاه درپايان اضافه كرد:هر فرد در هر جايگاه اجرايي و قانون گذاري بايد در راستاي حمايت از توليدات داخلي فعاليت كند و اداره فرهنگ و ارشاد هم در سال‌هاي مختلف اين رويكرد را مدنظر داشته است.


نظري مديركل صنعت معدن وتجارت دررابطه باشعارسال همچنين افرود:كسي كه مي خواهد براي راه اندازي صنعت ، كشاورزي و يا دامپروري سرمايه گذاري كند ، بايد مطمئن باشد كه با ورود افراد متقلب و متخلف به بازار و واردات بي رويه كالاي خارجي ، توليد او تحت فشار رقابت ناسالم ، به تعطيلي نخواهد كشيد .
بازرگان و تاجري كه سرمايه خود را به بازار مي آورد .بايد مطمئن باشد كه با واردت كالاي خارجي يا ورود اجناس تقلبي به بازار توسط سود جويان وقاچاقچيان ، ورشكست نمي شود . مصرف كننده اي هم كه بازار مي رود مي خواهد ، مطمئن باشد كه در كيفيت و قيمت ، سرش كلاه نمي گذارند . لازمه همه اينها نظارت دقيق دولت است .

وي بيان كرد:در كشور هايي كه اقتصاد قوي دارند . حتي انجام معاملات كوچك به دور از ديد دولت ، امري غير ممكن است اما در كشورهايي كه اقتصاد ضعيف دارند به راحتي مي توان حتي با چمدان ،انبوه پول نقد را جابجا وبا آن معامله مخفي ترتيب داد!


مديركل صنعت معدن وتجارت خاطرنشان كرد:سياست هاي بازدارنده در زمينه ورود كالاي خارجي غير ضرور به كشور نه تنها بايد قاطعانه اجرا شود ، بلكه بايد بازدارنده باشد تا متخلفان بزرگ و مفسدان اقتصادي دانه درشت كه با واردات بي رويه و سودجويانه ضربات كاري رابه اقتصاد كشور و روند جهاد اقتصادي وارد مي كنند، در امان باشند و با هزار ترفند ، اين قوانين را دور زده و به مقاصد خود برسند. آنچه مسلم است بازدارندگي به نوعي حمايت و پاسداري از حقوق مصرف كنندگان است.

وي اظهاركرد:اگر مي خواهيم مردم به خريد كالاي خارجي عادت نكنند، بايد از كالاي ايراني به طور بي شائبه حمايت كنيم چرا كه حمايت از توليدات داخلي پاسداري از اقتصاد ملي و تداوم راه شهيدان است ؛ لذا ابتدا دولت بايد دامان خودش را از آلودگي به معضل خريد كالاي خارجي و ترجيح آن بر توليدات داخلي پاك نگه دارد و با نهايت پاكي ، سلامت و درستكاري عمل كنند. دستگاه هاي مسئول بايد با رسيدگي به موضوع مشكلات توليد كنندگان و معيشت كارگران زمينه هاي لازم براي توليد كالاي ايراني با كيفيت را فراهم كنند.

نظري درپايان گفت:همه دستگاه ها بايد هماهنگ حركت كنند و اجازه ندهند متخلفان از شكاف هاي ميان آآنان استفاده كنند همه دستگاهها بايد سليقه ها را كنار بگذارند و بر اساس يك دستورالعمل رفتار كنند . حتي اگر تصميمي از نظر آنها اشتباه است و يا با سليقه آنان موافق نيست ، وقتي همه يكپارچه عمل كنند ، غلط يا درستي آن تصميم خيلي زود روشن مي شود. همه بايد بدانند كه راه اصولي مبارزه با مصرف بي رويه كالاهاي خارجي و مقابله صحيح با بحرانهاي بيكاري ، مصرف كالاي داخلي است كه اشتغال فرزندانمان و از بين رفتن بيكاران جامعه را تضمين مي نمايد.


اشاره پاياني

بايد يا بگيريم به يكديگر رحم كنيم و مطابق با مثالي كه پيشتر به آن اشاره شد، كمتر هيزم جمع كنيم! نسل هاي اول، دوم و سوم انقلاب مي دانند كه وضعيت امروز ما قطعا از سال هايي كه به ويژه در دوران جنگ گذشت سخت تر نيست، اما رقابت هاي ما براي خريدهاي ديوانه وار كار را به جايي رسانده است كه خيلي از حيث اقتصادي احساس ناامني و خطر مي كنيم،نكته ديگري كه شايد در تكرار بخشي از شعار سال دخيل بوده باشد اين است كه دشمن هنوز دست از دشمني در اين عرصه بر نداشته است و هنوز به دنبال ايجاد مشكلات اقتصادي در زندگي مردم ايران است. تلاش جدي دشمن در ايجاد مشكلات اقتصادي براي مردم ايران نيز يكي از علل تكرار شعار سال است.
اميد است كه مسئولان كشور شعار امسال را به بهترين وجهي سرلوحه كار خويش قرار دهند و بر اساس آن عمل كنند.
 
https://deyarkaroon.ir/vdcc4xq0.2bqep8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما