نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،گفت: افزایش استاندارد خودروها و توسعه شبکه ریلی برای کاهش تصادفات جادهای به ویژه در ایام نوروز ضروری است.
ایرنا: مهرداد لاهوتی امروز سهشنبه(۲۶ فروردین ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاههای مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴ گفت: آمار تلفات ۸۸۸ نفر نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته که امری قابل تامل است. اما ۲۱ هزار نفر در این ایام نوروز دچار حادثه شدند که در مقایسه با تعداد شهدای دوران دفاع مقدس، عدد نگران کنندهای به شمار میرود.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: پلیس، اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاههای خدمات رسان صادقانه تلاش میکنند اما باید توجه داشت که سهم حمل و نقل جادهای کشور حدود ۹۰ درصد بوده و حوزههای ریلی، هوایی و دریایی حدود ۱۰ درصد را به خود اختصاص میدهند که باید تلاش شود سهم ریلی افزایش یابد.
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی کشور بالای ۱۵ سال است که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: همچنین باید به سطح استاندارد خودروها و سن بالای آنها نیز توجه داشت که این موضوع بسیار ضروری است.
لاهوتی با بیان اینکه مطابق قانون برنامه چهارم توسعه، خودروها باید استاندارد یورو ۴ دریافت میکردند، گفت: اما اکثر آنها دارای استاندارد یورو ۲ هستند. از طرفی مطابق اعلام پلیس بیش از ۴ هزار نقطه حادثهخیز در کشور وجود دارد که باید برطرف شوند.
وی ابراز امیدواری کرد امسال در قانون بودجه برای برطرف کردن این نقاط ضعف، اعتبار لازم تخصیص داده شود.
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور پیش از این با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز، از ثبت بیش از ۵۵۸ میلیون تردد جادهای در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: این آمار نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته است.
۲۰ هزار مجروح و صدرنشینی کرمان با ۷۹ جانباخته
سردار حسینی با اشاره به تلاشهای شبانهروزی پلیس راهور و سایر نهادهای مسئول، گفت: در طول ۲۱ روز اجرای طرح، شاهد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بودیم که در مجموع ۸۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
به گفته وی، در این مدت ۱۵ هزار و ۸۳۳ فقره تصادف جرحی ثبت شد که طی آن ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مجروح شدند و هشت هزار و ۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درونشهری و برونشهری در این بازه به ۱۰۱ هزار و ۶۴۳ فقره رسید.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استانهای پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استانهای فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبههای بعدی قرار دارند.
سردار حسینی در گزارش خود به تحلیل دلایل اصلی تصادفات فوتی پرداخت و اعلام کرد: ۴۴ درصد از تصادفات مرگبار به علت عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد بهخاطر تغییر مسیر ناگهانی بودهاند همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در بازه ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است.
وی بر ضرورت ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل تأکید کرد و گفت: سالهاست درباره ضعف بدنه خودروها هشدار میدهیم. امیدواریم امسال با حمایت دولت، رئیسجمهور و وزیر صمت، شاهد افزایش فشار بر خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات آنها باشیم.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: پلیس، اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاههای خدمات رسان صادقانه تلاش میکنند اما باید توجه داشت که سهم حمل و نقل جادهای کشور حدود ۹۰ درصد بوده و حوزههای ریلی، هوایی و دریایی حدود ۱۰ درصد را به خود اختصاص میدهند که باید تلاش شود سهم ریلی افزایش یابد.
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی کشور بالای ۱۵ سال است که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: همچنین باید به سطح استاندارد خودروها و سن بالای آنها نیز توجه داشت که این موضوع بسیار ضروری است.
لاهوتی با بیان اینکه مطابق قانون برنامه چهارم توسعه، خودروها باید استاندارد یورو ۴ دریافت میکردند، گفت: اما اکثر آنها دارای استاندارد یورو ۲ هستند. از طرفی مطابق اعلام پلیس بیش از ۴ هزار نقطه حادثهخیز در کشور وجود دارد که باید برطرف شوند.
وی ابراز امیدواری کرد امسال در قانون بودجه برای برطرف کردن این نقاط ضعف، اعتبار لازم تخصیص داده شود.
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور پیش از این با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز، از ثبت بیش از ۵۵۸ میلیون تردد جادهای در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: این آمار نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته است.
۲۰ هزار مجروح و صدرنشینی کرمان با ۷۹ جانباخته
سردار حسینی با اشاره به تلاشهای شبانهروزی پلیس راهور و سایر نهادهای مسئول، گفت: در طول ۲۱ روز اجرای طرح، شاهد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بودیم که در مجموع ۸۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
به گفته وی، در این مدت ۱۵ هزار و ۸۳۳ فقره تصادف جرحی ثبت شد که طی آن ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مجروح شدند و هشت هزار و ۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درونشهری و برونشهری در این بازه به ۱۰۱ هزار و ۶۴۳ فقره رسید.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استانهای پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استانهای فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبههای بعدی قرار دارند.
سردار حسینی در گزارش خود به تحلیل دلایل اصلی تصادفات فوتی پرداخت و اعلام کرد: ۴۴ درصد از تصادفات مرگبار به علت عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد بهخاطر تغییر مسیر ناگهانی بودهاند همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در بازه ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است.
وی بر ضرورت ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل تأکید کرد و گفت: سالهاست درباره ضعف بدنه خودروها هشدار میدهیم. امیدواریم امسال با حمایت دولت، رئیسجمهور و وزیر صمت، شاهد افزایش فشار بر خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات آنها باشیم.